Onze groep

Welkom bij onze scoutinggroep.
Samen, Buiten, Uitdaging
Daar staan we voor!

Bij onze vereniging is iedereen welkom. Samen leren we uitdagingen aan te gaan, nieuwe dingen te proberen, zelfstandig te zijn, respect te hebben en bovenal heel veel plezier te hebben. Wij zijn een diverse groep die, als een van de weinige, een aanbod hebben van landscouting én waterscouting, dus voor ieder wat wils van jong tot oud.
Lees hieronder welke van onze groepen bij jou past. Je kunt het hele jaar door, drie maal, gratis en vrijblijvend komen meedraaien met onze opkomsten.

Laat je uitdagen!

Bevers

Zaterdag 9:00 – 10:30 uur
4 t/m 6 jaar

De Bevers gaan elke week op ontdekkingsreis in Hotsjietonia samen met Stuiter. Hier leren ze samen spelen en delen, knutselen, verschillende soorten planten en dieren en nog veel meer! Soms maken ze ook een uitstapje naar de boerderij, de bevertuin of een speeltuin. Kom jij een keertje meespelen?

Welpen

Eerste groep: Zaterdag 11:00 – 12:30 uur
Tweede groep: Zondag 11:00 – 12:30 uur
7 t/m 11 jaar

De Welpen vervelen zich nooit. Wekelijks bedenkt de leiding weer nieuwe activiteiten. Tijdens de opkomsten leren ze op een leuke manier kampvuurtje stoken, geheimschrift, pionieren en kaartlezen. Ook doen ze vaak een speurtocht, een potje bosjassen of hollandse leeuwen tegen de leiding. Lijkt dit je leuk? Neem dan vooral contact met ons op om een keer te komen kijken!

Let op! De welpengroep heeft op het moment een wachtlijst. Neem contact op voor meer informatie

Dolfijnen

Zaterdag 13:00 – 15:00 uur
11 t/m 12 jaar

Dolfijnen vormen tijdens het winterseizoen een apart groepje leeftijdsgenootjes. Zij leren spelenderwijs de beginselen van het varen, voordat ze echt gaan varen met de lelievletten. Ze leren bijvoorbeeld onderdelen van een zeilboot, knopen, vaarregels en de veiligheid op het water. Eind april worden de dolfijnen echte zeeverkenners.

Zeeverkenners

Zaterdag 12:30 – 16:00 uur
11 t/m 15 jaar

Uiteraard zijn de Zeeverkenners veel op het water te vinden. Zodra het zonnetje zich laat zien in april, zeilen ze elke zaterdag op de Westeinderplassen. Ook doen ze vaak mee aan de verschillende zeilwedstrijden; Kaagcup, Admiralencup en de RZW, waar regelmatig prijzen worden gewonnen. In het winterseizoen knap je je eigen boot op en wordt er ook vaak een spel gespeeld met elkaar. Zin om ook te zeilen, kom eens langs!

Scouts

Vrijdag 19:00 – 21:00 uur
11 t/m 15 jaar

De Scouts werken meestal in groepjes van zo’n 6 kinderen; een patrouille. Dat is gelijk het team in de vele spellen die worden gespeeld. Daarnaast zijn ze vaak bezig met fakkels maken, figuurzagen, kleien, knutselen of leren ze pionieren of kompas lezen voor de echte ‘survival’ tochten. En ’s avonds vaak lekker frikandellen of broodjes bakken op het kampvuur. Kom jij ook een keertje kijken?

Explorers

Vrijdag 19:30 – 21:30 uur
15 t/m 18 jaar

De Explorers zijn een gezellige, maar beetje gestoorde, groep. Dat is wat zij in ieder geval zelf zeggen. De vrijdagavonden zijn nooit saai. Vaak klussen ze in het clubhuis, zijn ze bezig met een activiteit organiseren of zitten ze gewoon lekker te kletsen bij het kampvuur. Het hoogtepunt is toch wel de hike van drie dagen tijdens het jaarlijkse zomerkamp.

Wilde Vaart

Vrijdag 19:30 – 22:00 uur
15 t/m 18 jaar

Uiteraard is deze groep veel op het water te vinden, maar daarnaast organiseren zij vaak hun eigen programma. Denk hierbij aan: voetballen op het strand op een zonnige zomeravond, een tactisch spel in een donker bos, naar de bioscoop, een zeilspel/wedstrijd met de rest van de watertak, mountainbiken en niet te vergeten het organiseren van je eigen kampen.

Pivo’s / Loodsen

Jongens en meiden
18+

Dit zijn de jongeren die veelal langere tijd bij onze vereniging actief lid zijn en de ‘volwassen’ leeftijd van 18 hebben bereikt.

De Loodsen zeilen in de zomermaanden op de Westeinderplas en alle wateren daar omheen, of ze doen mee met een zeil- of roeiwedstrijd. Ook maken ze kennis met het leidinggeven en varen met een motor in sleepformatie. De Pivo’s zijn meer op het land aanwezig en maken dan ook vaak een kampvuur.

Beide groepen organiseren regelmatig verschillende groepsactiviteiten waarbij het altijd reuze gezellig is. Alles wordt dan ook uit eigen initiatief ondernomen.

Interesse? Kom 3x gratis kijken!

Neem contact op

Geschiedenis

Begin jaren ’60 richtten Pastoor Thomas en Kapelaan de Jong een padvindersgroep op voor Leimuiden en Rijnsaterwoude. De groep werd vernoemd naar de parochie en kerk en kreeg zodoende de naam de Johannes de Doper groep en bivakkeerde in de omgebouwde paardenstal van het voormalige klooster. Begin jaren ’80 veranderde de landelijke padvinderij in scouting en werd de groep omgedoopt tot Scouting ’63.
Na vele omzwervingen is ons clubhuis nu al sinds 1995 gevestigd aan de kerklaan in Leimuiden.

Laatste Yell

Sinds 1974 is er een clubblad in omloop waarin de beleefde avonturen worden opgetekend. Vanaf 1979 komt deze uit onder de naam de Yell en is sindsdien (met enkele kleine tussenpozen) niet meer weggeweest. Sinds veel van onze belevenissen ook op Facebook te volgen zijn (zie hiernaast) is de frequentie van de yell teruggebracht naar één uitgebreide versie per jaar met alle kampverhalen die we niet mogen vergeten.
Hier vind je de laatste Yell

Via onze Facebookpagina delen we allerlei actualiteiten rondom Scouting ’63. We schrijven stukjes over onze activiteiten tijdens onze laatste opkomst. We delen foto’s om te laten zien wat we allemaal doen. Onze groepsactiviteiten worden uitgelicht. Aankomende activiteiten van onze en andere verenigingen worden bekend gemaakt. En overige actualiteiten komen aan bod. Like dus snel onze pagina en blijf op de hoogte!